Data driven applicatie voor ‘nieuwe kandidaten vijvers’

Een van de aandachtsvelden van de NBBU, een overkoepelende organisatie voor uitzendbureaus,  gaat uit naar het vervullen van vacatures waarvoor de arbeidsmarkt krap is. Met het combineren van  ‘open arbeidsmarkt datasets’ en techniek, is een app ontwikkelend die de werkgever of intermediairs helpt van de gebaande paden af te gaan. Om kort te gaan, het geeft alternatieven waar je voor moeilijk vervulbare vacatures talent kan zoeken waaraan je niet snel zou denken.

Hoe gaat dat dan in zijn werk?

De applicatie is bruikbaar om geschikte kandidaten te vinden buiten de platgetreden paden, maar ook om te helpen bij het uitleggen aan opdrachtgevers waarom deze kandidaten in aanmerking komen om een vacature te vervullen. Van belang is dat het duidelijk wordt met welke opleidingen eventuele hindernissen kunnen worden weggenomen. De data waarop dit gebaseerd is komt uit 2,25 miljoen (geanonimiseerde) records met carrière- en opleidingspatronen. Op die manier kan deze applicatie advies geven over een ‘groep werkzoekenden met vergelijkbare kenmerken’ die op een zekere afstand staan van de vacature-eisen of zoekopdrachten, maar daaraan wel zouden kunnen voldoen.

Hoe werkt de app?

De applicatie wordt op een drietal manieren ingezet:

  1. Bij het formuleren van de vacature/het zoekprofiel: op basis van de data worden de belangrijkste kenmerken van een beroep getoond die de gebruiker kan inzetten om te zoeken naar nieuwe vijvers.
  2. Bij het tonen van de lijst met ‘nieuwe vijvers’: op basis van overeenkomstige kenmerken en ranking worden suggesties getoond.
  3. Bij geven van toelichtingen: per suggestie worden nadere op feiten gebaseerde onderbouwingen

Klik op de afbeelding voor een demo video.

Metrieken.

Voor elke vijver met werkzoekenden gelden twee belangrijke metrieken: een kwantitatieve en een kwalitatieve.

  • De kwantitatieve metriek geeft informatie over de orde grootte van het aantal kandidaten dat te vinden is in relatie tot het aantal vacatures en in relatie tot het aantal andere vijvers;
  • De kwalitatieve metriek geeft aan hoe groot de afstand is van de CV-profielen in de vijver tot het ideaalprofiel van de vacature.

Uiteraard is deze afstand indicatief en ook afhankelijk van de visie van de intermediair en de opdrachtgever. Per vijver wordt op basis van de onderliggende open dataset een korte toelichting gegeven en een aantal wervingstips die een werkgever of intermediair direct kan inzetten bij het zoeken naar kandidaten. Wilt u meer weten, neem contact op met de Ockham groep, of bel Marjan Schnetz +31623669043

Comité Open Arbeidsmarktdata
Leidse Rijn 39
3454 PZ Utrecht, Nederland

Disclaimer

Het Comité heeft meerdere deelnemers die u op deze website kunt vinden en individueel kunt benaderen over hun expertise. Wilt u meer weten, dan kunt u bellen met 06-29560000, of stuur u email naar arbeidsmarkttransparant@gmail.com